Distilled Linklove 2012 Conference (London & Boston) – Resources

1. april 2012

Linklove Conference in Boston and London

Linklove 2012

This page is intended as a personal as well as a public resource of LinkLove resources. If you know of any good resources that I am missing, feel free to contact me on Twitter: @JesperTheDane

Boston

Speakers

Speaker Twitter G+ Other Slides
Tom Critchlow | Distilled @tomcritchlow Tom on Google+ Tom on TomCritchlow.com
Wil Reynolds | SEER Interactive @wilreynolds Wil on Google+ Wil on Facebook Slides
Rand Fishkin | SEOmoz @randfish Rand on Google+ Rand on Facebook Slides
Rhea Drysdale | Outspoken Media @rhea Rhea on Google+ Rhea on RheaDrysdale.com Slides
Adam Audette | RKG @audette Adam on Google+  
Ross Hudgens @rosshudgens Ross on Google+ Ross on RossHudgens.com Slides
John Doherty | Distilled @dohertyjf John on Google+ John on JohnFDoherty.com Slides
Justin Briggs | Big Fish Games @justinrbriggs Justin on Google+ Justin on JustinBriggs.org Slides
Colby Almond @colbyalmond Justin on Google+ Colby on ColbyAlmond.com Slides

London

Reviews and Recap

MEC Manchester Link Love 2012 Roundup – Emma Drury, MEC Manchester

LinkLove London 2012 Roundup – Hannah Smith, Distilled

The Ultimate Resource Guide for Link Builders from Distilled LinkLove 2012 – SEOptimize, Pak Hou Cheng

Screaming Frog at LinkLove London – Patrick Langridge

Blow by blow recap of @Distilled #LinkLove – Mat Bennet

Review: LinkLove Conference London 2012 – Foliovision

80 Actionable Insights From Linklove 2012 #linklove – Koozai

Distilled London #LinkLove 2012 Pointers – Stephen O’Neil

LinkLove London 2012 – The Best Bits – ZazzleMedia

LinkLove London 2012 (my notes) – Alex Tanner (@alextanner1)

Recap of the LinkLove conference London 2012 – Jan-Willem Bobbink

LinkLove Notes – Joel Attacat (@Attacat_Joel)

Speakers

Speaker Twitter G+ Other Slides
Rand Fishkin | SEOmoz @randfish Rand on Google+ Rand on Facebook Slides
Mike King | iACQUIRE @ipullrank Mike on Google+ Mike on ipullrank.com Slides
Branko Rihtman | Rankabove @neyne Branko on Google+ Branko on seo-scientist.com Slides
Jane Copland | Ayima @jane_copland Jane on Google+ Jane on janecopland.co.uk
Wil Reynolds | SEER Interactive @wilreynolds Wil on Google+ Wil on Facebook Slides
Tom Anthony | Distilled @TomAnthonySEO Tom on Google+ Tom on tomanthony.co.uk
Martin MacDonald | Expedia EAN @searchmartin Martin on Google+ Martin on martinmacdonald.net
Will Critchlow | Distilled @willcritchlow Will on Google+ Will on willcritchlow.com

Official resources

www.distilled.net/store/ll-2012-videos/
LinkLove London 2012 Roundup

Social Media

#LinkLove on Twitter

Linklove 2011

London

Reviews

Top Quotes from London #Linklove 2011 – John Doherty

Distilled SEO Seminar – Back Link Building #LinkLove – Andy Morley

Distilled London Link Building Conference 2011 – Round Up – SEOMoves

Boston

Reviews

Distilled NOLA Link Building Seminar Recap – Tom Hariri

Official resources

distilled.net/store/linklove2011/ – Videos

distilled.net/blog/category/london-link-love-2011/ – Blog

No cure – no pay SEO på positioner

15. maj 2010

For tiden markedsfører SEO løsninger på no cure no pay basis, med tilbud a’la “650 kr per måned per søgeord på side 1″. Alt efter dit marked og de konkrete søgeord kan det være en god deal for dig, men der er et par faldgruber du bør undgå, og ting du bør vide inden du giver dig i kast med sådan en aftale.

* Gå ud fra at leverandøren “kun” vil udføre det arbejde det kræver at komme på en 9-10 plads, hvilket giver dig i omegnen af 3% af de eksakte søgninger der foretages per måned.

* Forvent ikke at beholde positionerne når aftalen ophører. Leverandøren vil linke fra egne sites i aftaleperioden, men fjerne nogle links ved aftalens ophør.  Aftalen skal derfor give dig positivt afkast måned for måned.

* Du kan beregne det mindste antal månedlige antal søgninger, et søgeord skal have, for at aftalen er attraktiv for dig med følgende eksempel. Prisen for top 10 placering er 650 kr, du forventer at opnå 3% af den eksakte månedlige søgevolumen, du omsætter for gennemsnitligt 2 kr per besøgende på søgeordet og din dækningsgrad er 25% af omsætningen. Der skal da mindst være: 650 kr / (2 kr per besøgende * 25% dækningsgrad * 3% ClickThoughRate) = 43.333 eksakte søgninger per måned. Er søgevolumen mindre end dette er ROI negativ. Du kan så selv lave udregningerne med dine egne værdier indsat. Er din omsætning på søgeordene større eller dækningsgraden større behøver der ikke være så mange besøgende.

* Der bør være gennemsigtighed i målemetoden. Hvilke rapporter modtager du for de opnåede placeringer, kan du se placeringerne dag for dag. Hvordan kan du stole på rapporterne, og hvad sker der hvis du en måned ligger i top-10 i 29 dage men på side 2 en enkelt dag?

* Du bør sikre dig at der ikke linkes fra “bad neigbourhoods” eller med blackhat metoder der kan skade dit sites rankings på længere sigt.

* Leverandøren kan oparbejde en SEO kompetence på dine søgeord, som de kan sælge videre til konkurrenter.

* Check hvor lang bindingstid der er på aftalen. Den bør ikke være længere end 12-15 måneder, så du har mulighed for at komme ud af aftalen, og evt få lavet nogle mere langvarige SEO løsninger.

* Overvej om der er andre billigere eller mere langvarige måde at opnå den samme eller mere trafik på.

Men forudsat at leverandøren er ærlig og redelig, er der tale om et SEO produkt hvor det er forholdsvist nemt at beregne om du vil få en positiv ROI ud af indsatsen. Med en metodisk indgangsvinkel er det ikke stort mere risikabelt end Adwords annoncering. Men så mange søgeord er der altså heller ikke som har 43.000+ eksakte søgninger per måned, så “djævelen gemmer sig i detaljen”.

Google Analytics tracking af den første referrer til et salg

25. maj 2009

På ROI Revolution har de nyligt publiseret artiklen Tracking Transactions back to the Initial Referrer with Google Analytics, Udover at vise hvorledes du kan spore den første source der skabte en konvertering (i modsætning til den sidste source som er default), giver artiklen også et godt indblik i hvorledes man selv kan udnytte Google Analytics til grænsen ved en kombination af cookies og javascript. Bestemt læseværdigt.

Canonical URL tag

20. februar 2009

Google, yahoo og Microsoft har launchet et nyt meta-tag til at reducere problemerne med duplicate content. I korthed går det ud på at mini sidens head section kan tilføje et et tag med et link der peger på den “kanoniske URL”, som man ønsker at bibeholde i indekset. Al linkværdi m.m. der per peger på de duplikerede sider overføres til den kanoniske side. Et eksempel på et tag kan ses her:

<link rel="canonical" href="http://www.jesperjoergensen.dk/seo/"/>

Læs mere på: http://yoast.com/canonical-url-links/

Anker tekst videresføres ikke på alle 301 redirects

7. februar 2009

Jeg er i gang med at undersøge i hvor høj grad 301 redirects ovefører værdi for den anker tekst der benyttes til en side. Der er nu undersøgelser der tyder på at hvis der er tale om en slettet side der redirectes til forsiden af et site, så går værdien af anker-teksten tabt. Læs mere om det på denne artikel af Patrick Altoft: http://www.blogstorm.co.uk/google-stops-passing-anchor-text-through-certain-301-redirects/1831/

Det er bestemt værd at undersøge hvor mange typer 301 redirects dette gælder for.

Mvh Jesper Jørgensen

Tæl til ti før du linkbygger

5. februar 2009

Er du ny indenfor søgemaskineoptimering og beder om råd til at få dit site bedre placeret eller hurtigere indekseret vil du oftest blive rådet til at skaffe links til dit site. Eller “linkbygge” som vi kalder det. Her er mit første råd: STOP – og tæl til ti…

Den detalje der oftest udelades ved det ellers iøvrigt gode råd kan være årsag til, at du skader dine muligheder for at opnå gode positioner på dine vigtige søgeord. Dette skyldes følgende fakta:

1) Det er begrænset hvor mange kvalitetssites/sider du kan skaffe links fra

2) Har du først skaffet et link kan det være så godt som umuligt at få det ændret efterfølgende.

3) Valget af anker tekst OG URL på dit site er ekstremt afgørende for hvor godt dit site kommer til at ranke på bestemte søgeord.

Derfor: Mens du tæller til ti, så læg en strategi for hvilke søgeord du ønsker dit site skal ranke på, og hvilke sider på sitet der er mest målrettede mod disse søgeord. Sørg herefter for at bruge søgeordet i ankerteksten, og link til den rette underside når du linkbygger.

På denne måde får du den maksimale SEO effekt ud af de links du skaffer. Herudover er det vigtigt at de links du får ser naturlige ud for søgemaskinerne. Sørg for ikke at få for mange links for hurtigt, sørg for at variere anker-teksterne, og sørg for at fordele links naturligt mellem forsiden og undersider. En tommelfingerregel er at lade 2/3 links gå til forsiden og 1/3 til undersider.

Så skulle du være klædt på til at skaffe links til dit site. God linkbygning.

Mvh Jesper Jørgensen

Adwords: Kom på side 1 eller dø…

25. november 2008

Her til aften lykkedes det mig at dokumentere hvad jeg har haft mistanke til gennem et stykke tid:

Keywords hvor man ikke betaler prisen for at ligge på side 1 bliver begravet

Og vel at mærke ud over det at der er færre mennesker der ser side 2, 3 osv i søgeresultaterne. I mange tilfælde vises samme websites på side 1, 2, 3,… osv. i stedet for at vise de annoncer der har lavere CPC på side 2 og nedefter.

Heruder kan du se hvilke sites der her til aften blev vist på “sms priser”:

  cpssms.dk: vises på side 1, 2, 3, 5, 7

  cbb.dk: vises på side 1, 2, 3, 5, 7

  cybercity.dk: vises på side 1, 2, 3, 5, 7

  dandomain.dk: vises på side 1, 2, 3, 5, 7

  privat.3.dk: vises på side 1, 2, 3, 5, 7

  selvhenter.dk: vises på side 1, 2, 3, 5, 7

  debitelsolo.dk: vises på side 1, 3 og 5

  tilbudsservice.dk: vises på side 1, 2, 3, 5, 7

  sonofon.dk: vises på side 4 og 6

De annoncer jeg har gang i dukkede ikke op på de første syv sider selvom dagsbudgettet langt fra var brugt. CPC’en var sat til 40 øre, og Google oplyste at prisen for at komme på side et er 1,90 kr. Med så høj konkurrence er det tankevækkende at det er de samme sites der vises på side 1, 2, 3, 5 og 7.

Det er ikke altid at effekten er så synlig som i dette eksempel, så muligvis er det noget der testes i perioder.

Hvad betyder dette i praksis

Tjah, jeg kan ikke se andet end at Google eksperimenterer med modeller der kan øge deres indtjening på Adwords. Ved at vise de højest betalende annoncer på flere sider kan de naturligvis tjene flere penge. Er du i stand til at tjene penge ved at ligge på side 1, vil du kunne få mere trafik end i gamle dage.

Omvendt,er din indtjening per besøgende for lav til at ligge på side 1, kan du risikere kun at få meget lidt trafik selvom der er masser af mennesker der klikker videre til side 2, 3 osv.

Mvh Jesper Jørgensen

Adwords salgssporing på onClick event

28. oktober 2008

Jeg fik lige spørgs: hvordan indfører jeg salgssporing på et affiliate site hvor en konvertering er når brugeren klikker på et affiliate link til et andet site. Det kunne i princippet også være download af en pdf fil eller lignende. Følgende skulle kunne gøre det:

Indsæt denne kode på din side med linket:

 
De links du vil have tracket laver du så som dette:

<a onclick=”javascript:trackConv();” href=”http://www.xyz.com”>Link</a>

Koden skal naturligvis tilpasses din egen trackingkode etc.

Check evt. det oprindelige indlæg om onclick conversion tracking

SEOmoz Launcher Linkscape

19. oktober 2008

SEOmoz har launchet Linkscape for deres Pro abonnenter. Linkscape er et index over 30+ milliarder sider fordelt på 200+ millioner domæner samt deres indbyrdes linkrelationer. Servicen tilbyder at man fx. kan se samtlige anker tekster på links til en bestemt URL.

Meldingerne lyder at indekset forståeligt nok ikke er så omfattende på danske domæner, så det er mindre anvendeligt til dansk SEO. Alt i alt må man dog tage hatten af for det arbejde der er gjort og den værdi det bringer til international SEO. Hvem bliver de første med noget lignende for danske domæner?
Læs mere på SEOmoz: Linkscape. Mikkel deMib har også en diskussion af Linkscape.

Er positionsanalyser overflødige?

10. september 2008

Mens Joost de Valk er på velfortjent bryllupsrejse har hans guet writer Eduard fremført påstanden:

Measuring SEO: why rankings are worthless

Påstanden går på at Personalized Search fra bla. Google gør at positioner er individuelle og dermed upålidelige. Jeg er ikke enig, men læs hvorfor på bloggen ovenfor. Diskussionen er ihvertfald spændende.